Gebeurtenissen in de wereld leiden in de luchtvaart veelal tot een plotselinge terugval van vraag en inkomsten, terwijl de kosten en werkgelegenheid in eerste aanleg vaak juist toenemen. Een duidelijk voorbeeld hiervan waren de 9/11-aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 en de nasleep daarvan tijdens met name de Irak-oorlog in 2002, zoals figuur 7 laat zien.
De grafiek toont hoe de vraaguitval in 2001 vanwege de 9/11-aanslagen gepaard ging met een plotselinge werkgelegenheidsgroei vanwege de arbeidsintensieve beveiligingsmaatregelen. Een herhaling daarvan vond plaats in 2007 met de invoering van de beveiligingsmaatregelen “liquids and gels” na verijdelde aanslagen in augustus 2006 vanaf London-Heathrow.
Dat het aantal werknemers in de periode 2002 en 2012 net iets meer gegroeid is (6,7%) dan het aantal vliegtuigbewegingen (5,7%) is grotendeels toe te schrijven aan de invoeren van omvangrijke en arbeidsintensieve extra beveiligingsmaatregelen, die in de grafiek inzichtelijk zijn gemaakt. Het gaat hier in totaal om circa 3.000 extra banen bij de beveiligingsbedrijven en bij de controlerende overheidsdiensten.