Nederland is niet alleen sterk in het luchttransport, maar ook in het ontwikkelen en vervaardigen van complexe vliegtuig- en luchthavensystemen en in het vliegtuigonderhoud (MRO: Maintenance, Repair and Overhaul). In totaal bestaat de Nederlandse luchtvaartindustrie uit drie segmenten:
- leveranciers aan de vliegtuigbouw
- vliegtuigonderhoudsbedrijven (waaronder ook de onderhoudsdivisies van luchtvaartmaatschappijen)
- leveranciers van luchthavensystemen
De totale omzet van de Nederlandse luchtvaartindustrie kwam in 2012 uit op € 2,3 miljard waarvan € 1,5 miljard (65%) van buitenlandse opdrachtgevers en € 0,8 miljard van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, defensie en diverse overheidsdiensten.
Leveranciers aan de vliegtuigbouw
De Nederlandse toeleverende industrie aan de vliegtuigbouw omvat 5.300 werknemers bij circa negentig ondernemingen, die hoogwaardige, innovatieve producten en diensten leveren aan vliegtuig- en motorproducenten, zoals Airbus (onder andere voor de A380 en A350), Agusta, Boeing, Bombardier, Comac Aerospace Corporation, Gulfstream, Lockheed Martin, Northrop Grumman, General Electric en Rolls-Royce.
Fokker Technologies is van deze ondernemingen de grootste met 3.946 medewerkers in 2012.
Vliegtuigonderhoud (MRO: Maintenance, Repair en Overhaul)
Nederland is groot in vliegtuigonderhoud. KLM Engineering & Maintenance vormt samen met Air France Industries het op één na grootste vliegtuigonderhoudsbedrijf ter wereld met een omzet van € 2,9 miljard. In totaal zijn in het vliegtuigonderhoud in Nederland circa 10.700 medewerkers actief, voor het merendeel (60%) bij de onderhoudsdivisies van luchtvaartmaatschappijen. KLM Engineering & Maintenance is met 4.452 medewerkers de grootste werkgever in het vliegtuigonderhoud. Naast de onderhoudsdivisies bij de luchtvaartmaatschappijen bestaan in Nederland nog circa vijftig vliegtuigonderhoudsbedrijven, waarvan Fokker Services de grootste is.
De Nederlandse leveranciers van luchthavensystemen
Nederlandse leveranciers van luchthavensystemen lopen internationaal voorop op tal van terreinen, waaronder bagageafhandeling en security-systemen. Dat Schiphol een mondiaal toonaangevende luchthaven is, is voor een groot deel te danken aan de expertise van circa 90 ondernemingen die op dit vlak in Nederland actief zijn, met in totaal 1.400 banen en gezamenlijk ongeveer een half miljard omzet per jaar.
Gezamenlijk komen de drie deelsegmenten van de Nederlandse luchtvaartindustrie uit op 17.400 werknemers, waarvan de twee grootste werkgevers zijn: Fokker Technologies en KLM Engineering & Maintenance.